Kandydaci na architekturę – tutaj wpiszę użyteczne informacje które zbierałem z egzaminów na architekturę od 1993 roku. Niektóre z nich są nieuświadomione a zbierają największe żniwo niezdanych egzaminów. Większość myśli że nie dostała się dlatego, że źle coś narysowała a to nie tak. Jeżeli nie będziesz wiedział o czym mowa to polegniesz. Ale ja tu opowiem o wszystkim. A więc po kolei …
Spis treści
Umiejętności kandydata na architekturę
Spis umiejętności kandydata na architekturę :
- umiejętność „ładnego” rysowania
- widzenie przestrzeni i operowanie nią
- kreatywność
Umiejętność ładnego rysowania
Nauka rysunku dla kandydatów na architekturę
Można powiedzieć, że to podstawa. Jest to prawda. Jest to również umiejętność która podstawą zostanie, nawet jeżeli Twój poziom rysunkowy będzie zaawansowany.
Można to porównać z umiejętnością pisania na maturze – jest wymagana ale nie decyduje o tym że się ją zda.
Kurs na architekturę musi więc obejmować znacznie więcej. Tak jak na maturze tak na egzaminie na architekturę liczy się treść – sedno. Umiejętność przedstawienia tego o co prosi komisja. I warto nachylić się nad znanymi słowami:
„W każdym pytaniu jest odpowiedź”
Dlatego szukaj jej w opisie egzaminu przed – w zasadach rekrutacji jak i w trakcie – w zadaniu które dostaniesz.
A czy są rysujący architekci?
Jest ich cała masa, wystarczy, że wspomnę takie nazwiska :
- prof. Konrad Kucza Kuczyński – mój Dziekan – mistrz graficznej interpretacji
- Ryszard Rogala – fantastyczny akwarelista
- dr. Michał Suffczyński – wzór niedościgniony w ołówku i akwareli
- Tomasz Trzupek (którego miałem okazję uczyć 🙂 – świetny malarz który łączy ze sobą nowoczesność i przestrzenność
- i wielu, wielu innych
Każdy z nich operuje innym ale i fantastycznym stylem.
Porównywanie rysunku na Akademii Sztuk Pięknych z rysunkiem na architekturze jest jak porównywanie jazdy figurowej na lodzie z hokejem. I jedni i drudzy jeżdżą na łyżwach ale zupełnie po co innego
Ludomir Słupeczański
Widzenie przestrzeni i operowanie nią
Ten akapit poprzedziłem znanym na Wydziale Architektury cytatem „Słupa” – czyli wykładowcy w Katedrze Rysunku WAPW.
Pan Ludomir jeszcze dużo więcej opowiadał o tym. Miał cały wywód na temat tego co znaczy „ładnie narysowane”
W tejże katedrze rysunku miałem przyjemność być Asystentem Stażystą w latach 1998-2004. Mówiło się wtedy że my rysujemy wykorzystując
Analizę struktur wewnętrznych
I tak właśnie rysuje architekt. Tak rysują kandydaci na architekturę. Rysunek w pierwszej fazie jest potrzebny po to żeby ćwiczyć pewną predyspozycję – widzenie przestrzenne.
Jeżeli na tym etapie stwierdzisz że sześciany, bryły platońskie czy pokazywanie tego co jest niewidoczne cię nie kręci to nie ma się co pchać w tym kierunku.
Kreatywność a rysowanie
Architekt musi być kreatywny!
Siada do pustej kartki papieru i wymyśla. Ale mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Parafrazując znanego mema :
Amerykańscy naukowcy odkryli, że kreatywności można się nauczyć
Co więcej powstało na ten temat mnóstwo prac naukowych. Sam miałem to na wykładach na Uniwersytecie Warszawskim.
Uczenie kreatywności to bardzo złożony proces. Ja po gruntownym przeszkoleniu siebie na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i na Uniwersytecie Warszawskim już wiem jak to robić. Przykładem niech będzie wybitnie kreatywna praca Łukasz Stępnika którą tu możesz obejrzeć.
Inni kreatywni kandydaci na architekturę


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Czy w takim razie rysunek odręczny jest zbędny?
To jest takie pytanie które kandydaci na architekturę zadają mi kiedy dowiedzą się, że rysunek na egzaminie to jak umiejętność pisania na maturze.
Ale zaraz przychodzi myśl … zaraz zaraz ale na maturze można brzydko pisać i dostać wysokie procenty. Wystarczy, że będzie czytelnie.
Kandydaci na architekturę w pewnym momencie staną się studentami architektury i wtedy zobaczą że jest to kierunek interdyscyplinarny. Z jednej strony są to studia artystyczne a z drugiej jest mechanika budowli. Z jednej strony jest polot i kreatywność a z drugie prawo i ekonomia – pieniądze inwestora.
Jest więc tak, że warto dobrze rysować :
Warto dobrze rysować żeby sprawnie pokazać sedno, ideę
Nie jest tajemnicą, że najwyższe noty dostają Ci którzy są kreatywni i świetnie rysują. Nie można tylko bazować na jednym elemencie z tej pary.
Dwa najważniejsze czynniki wpływające na ocenę
Zawsze zastanawiałem się co jest nie tak z Egzaminem na architekturę. Miałem na kursie rysunku osoby wybitne – świetni rysownicy, doskonale widzący przestrzeń, kreatywni i nietuzinkowi.
Przez cały rok dostawali genialne noty. Szli na egzamin i … 7/200 ???
Znowu ktoś kto kompletnie się nie starał i nawet nie wybierał się na architekturę dostawał się z jedną z najlepszych not.
Jak zdajesz na architekturę krajobrazu to pójdź sobie rekreacyjnie na egzamin na architekturę.
Tak doradziłem Kasi a Kasia poszła na egzamin na architekturę. I zajęła siódmą pozycję. Potem chodzi i wkurzała ludzi śmiejąc się …
„Nieźle, nie zrobiłam nawet jednego zadania przygotowującego do egzaminu na architekturę a tak wysoko sie dostałam”
Dwa najważniejsze czynniki decydujące o tym że ktoś się dostanie na architekturę to: trafienie w temat i gusta komisji.
Górski case
W drugiej klasie rozbija bank
Za to w trzeciej klasie …
Radek poszedł na egzamin na architekturę w roku kolejnym.
Co wydarzyło się kiedy do egzaminu na architekturę podszedł po raz piąty